A fix kialakítású panoráma üvegtető legalább két előnyös tulajdonsággal rendelkezik: a nyitható, tolható napfénytetőkhöz képest sokkal jobb kilátást biztosít. Több mint 1,4 négyzetméternyi üvegfelület, az új Caddy esetében több mint egy négyzetméter (1,011 m2). Ez annak köszönhető, hogy nincsenek a kilátást zavaró mechanikai alkatrészek. Másrészről az utazás közben nyitva hagyott ablakok vagy napfénytetők minden esetben negatívan befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást, éppen ezért környezetvédelmi megfontolásból kerülni kell az utazás közbeni használatukat. A nyitott ablakok többek között légturbulenciát, ezáltal pedig kedvezőtlenebb légellenállási együtthatót (cW) eredményeznek. A légkondicionáló rendszer értékes energiája kiszökik a gépjárműből, a levegő áramlása nem szabályozható, amely nem kívánt következményekkel járhat, például rovarok, allergiát kiváltó anyagok, mint a pollenek vagy a por, jutnak a gépjármű belsejébe.
A Caddy modellek panoráma üvegtetőjéhez (PGR) használt anyag egy nagyjából 5 mm
vastag ragasztott üveg, amely laminált biztonsági üvegből (LSG - Laminated Safety
Glass) és az ablaktáblák közötti membránból áll (2,1/0,76/2,1 mm). Technikai
felépítését tekintve a panoráma üvegtető a laminált biztonsági üvegből készült
szélvédőhöz hasonlítható. A laminált biztonsági üveg két vékony üvegtáblából áll,
amelyeket egy szakadásálló, hajlékony réteg szintetikus anyag tart össze.
Az új Caddy modellekben a Volkswagen Haszonjárművek a hatalmas panoráma üvegtető
esetében egy úgynevezett "Low-E" bevonatot használ, amely sokkal hatékonyabb, mint
egyetlen hőszigetelt üveglap. A "Low-E" alacsony emisszivitást jelent. Ezt a
kifejezést olyan üvegekre használják, amelyeket egy hajszálvékony, hővezető
oxidbevonattal látnak el. Ez csökkenti az üveg emisszivitását (hőátbocsátását),
hőszigetelésként és árnyékolóként is funkcionál. Minél alacsonyabb a bevonat
emisszivitása, annál hatékonyabb az üveg szerkezete a hőszigetelés tekintetében.
Így beáradhat a napfény, miközben hatékonyan csökken az üvegfelület
emisszivitása.
A panoráma üvegtetőhöz használt szakadásálló, hajlékony réteg szintetikus anyag az
úgynevezett PVB bevonat. A PVB polivinil-butirált jelent. A PVB-t forró, olvasztott
ragasztóanyagként használják a laminált biztonsági üvegek közötti réteg gyanánt.
Ezen kívül a színezett PVB bevonat biztosítja a ragasztott üveg úgynevezett TL
értékét (= a fényáteresztés mértékegysége, magyarul a fényelnyelés/-visszaverés
aránya), azaz mennyi fényt ereszt át, és mennyi fényt ver vissza/nyel el. A
panoráma üvegtető esetében ez az érték jóval az oldalsó sötétített ablakok értéke
alatt van, amelyek TL értéke 26%. A sötétített üveg 26%-os TL értéke azt jelenti,
hogy a látható fény "csupán" 74%-át veri vissza/nyeli el. A panoráma üvegtető
esetében a fényáteresztés TL értéke 5%, vagyis az összetett üveg a fény 95%-át veri
vissza vagy nyeli el.
A Caddy modellek panoráma tetőablakainak alacsony emisszivitási bevonata több
előnnyel rendelkezik: először is csökkenti a gépjármű hőveszteségét hideg
környezeti hőmérséklet esetén, vagyis csökkenti az utasok hidegérzetét. Ezen kívül
a panoráma üvegtető alacsony emisszivitási bevonata visszaveri a hősugárzást, így a
gépjármű belsejét gyorsabban melegíti fel a fűtőrendszer. Ez a másik irányba is
igaz: kevesebb hő jut be a gépjármű belső terébe, amikor a külső hőmérséklet
magasabb és süt a nap. A panoráma üvegtető funkcionális rétegének hővisszaverő
hatása következtében a belső tér kevésbé melegszik fel a napsugárzás miatt, így
csökken az utasok hőérzete. Ez kétségkívül hozzájárul a biztonsághoz is, hiszen
lassítja az emberi test kiszáradását, amely fáradtsághoz, például alacsonyabb
koncentrációs képességhez vezethet.
A Caddy modellekben található panoráma üvegtető érezhetően több napfényt ver vissza
/ több hőt tart a gépjármű utasterében hideg külső hőmérséklet esetén, így minden
utast véd a meleg és a hideg viszontagságaitól. Az alacsony emisszivitású
bevonatnak köszönhetően csökkenthetjük a gépjárműben a légkondicionáló berendezés
használatát. Az alacsony emisszivitású technológia mind a meleg, mind a hideg
időjárási viszonyok között hasznos. Mindeközben pedig átélhetjük a szabadság légies
érzését és az ég zavartalan látványát.
A Caddy panoráma üvegtető ezzel párhuzamosan csökkenti a potenciális vakító érzetet
az utasok számára napos idő esetén. A fény és hőmérséklet optimális kezelése miatt
nincs szükség más árnyékoló megoldásra. Mivel nincs kihúzható árnyékoló a fej
felett, sokkal több a hely, tágasabbnak hat a tér. Ezen kívül a kevesebb mozgó
alkatrész miatt alacsonyabb a tető súlya, valamint kevesebb az esélye, hogy bármi
elromlik.
A Caddy modellek ötödik generációja, amelyek első négy generációjából is több mint
3 millió példány kelt el, ismét egyedi funkcióval és egy igazi meglepetéssel állt
elő használói és utasai számára: méretéből kifolyólag (1,386 mm hosszú és 1,028 mm
széles) az üvegtető jóval a második sor ülés mögé, a harmadik sorig nyúlik mind a
Caddy alapmodelljében, mind a hosszú tengelytávú Maxi modellben. A többi Caddy
személyautó modell esetében válaszható extraként rendelhető.
A Volkswagen Haszonjárművek sokoldalú új Caddy modellje a moduláris keresztmotoros
platformján (MQB) alapul, amelyet a Golf modelleknél is használunk. A panoráma
üvegtető mellett a Caddy modellekben számos új technológiai megoldás is
megtalálható - ettől válnak még praktikusabbá, hatékonyabbá és
kifinomultabbá.
Az alábbi linken található egy rövid videó, amelyen megtekinthető a
panoráma üvegtető beszerelése a Caddy modellbe a gyártás során.
Közvetlen link az új Caddy személyautóhoz / kombihoz (információ, műszaki
adatok, árak):
https://www.vwh.hu/caddy-2020
Közvetlen link a Caddy Cargo modellhez (információ,
műszaki adatok, árak):
https://www.vwh.hu/caddy-cargo
Megjegyzés a szerkesztőknek: A szöveg és a
Caddy panoráma tetőablakához kapcsolódó további képek megtalálhatók a Volkswagen
Haszonjárművek sajtóadatbázisában: www.vwn-presse.de