NEDC kontra WLTP: összehasonlítás
Hosszabb menetszakaszok, rövidebb állásidők: a WLTP szabvány szerint a gépjárművek üzemanyag-fogyasztásának és széndioxid-kibocsátásának mérését szolgáló próbapados teszteljárás célja, hogy a valósághoz leginkább közel álló terhelést szimulálja. A menetciklusok a következőkben térnek el egymástól.
Az új mérési eljárás céljai
A WLTP menetciklus újradefiniálja az üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás megállapítására szolgáló paramétereket. Ennek előnyeit itt is áttekintheti.
Átláthatóság
A jövőben pontosabban becsülhetők meg a járművek valós, mindennapos fogyasztási értékei.
A WLTP a mindennapokhoz közelebb álló menetprofilt alkalmaz, mint az eddigi NEDC-szabvány. Utóbbi ugyanis leginkább a szintetikus labortesztekhez áll közel, s elsősorban a különböző járművek összehasonlíthatóságát szolgálja, a valós üzemanyag-fogyasztás reális tükrözése nélkül. Míg a fogyasztási értékeket eddig elvont laborkörülmények között mérték, az új eljárás a továbbfejlesztett tesztparamétereinek köszönhetően a járművek valós üzemanyag-fogyasztásának pontosabb előrejelzését teszi lehetővé. A WLTP célja valóságközeli menethelyzetek szimulációja, s ezzel jóval reálisabb eredmények meghatározása.
Szabványok
Az új WLTP-szabvány egymással világszerte összevethető teszteredményeket biztosít.
A WLTP-eljárás egyik fő célja a különböző - például benzin-, dízel és földgázüzemű vagy akár elektromos - hajtásrendszerek kipufogógáz-emissziójának és energiafelhasználásának egységes meghatározása. Ugyanazon járműtípusnak így - a WLTP-ciklus mérési előírásainak pontos betartása esetén - a világ minden pontján ugyanazon eredményeket kell produkálnia. Egyebek mellett e feltétlenül szükséges összehasonlíthatóság is elkerülhetetlenné teszi a laboratóriumi mérést.
Az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást ezért dinamikus menetprofilt alkalmazva, megbízható és reprezentatív módon görgős próbapadon állapítják meg.
Klímavédelem
A reálisabb fogyasztási értékek nagyban segíthetik a nemzetközi klímavédelmi célkitűzések megvalósítását és a környezeti terhelés mérséklését.
A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése központi téma a járműfejlesztésben. A WLTP-eljárásnak köszönhetően a szén-dioxid-kibocsátási határértékekre vonatkozó nemzetközi előírások betartása dokumentálható módon ellenőrizhető.
A 2010-es év folyamán egyedül az Európai Unióban 4,72 milliárd tonna szén-dioxid került a légkörbe, amelynek 19 százalékát a közúti közlekedés produkálta. Az Európai Unió ezért 2020-ig 20 százalékkal tervezi csökkenteni a kibocsátást, amit a WLTP segítségével kíván megvalósítani. A járművek szén-dioxid-kibocsátása ugyanis üzemanyag-fogyasztásukhoz hasonlóan az egyes modellváltozatok függvénye. A WLTP átláthatóbbá teszi a különböző gépkocsik energiafelhasználásának és szén-dioxid-kibocsátásának összehasonlítását, a mérési eredmények egyaránt függetlenek a járművek gyártójától és típusától. A mért értékek jellemzően magasabban alakulnak, mint az NEDC-ciklus esetében, így a klímavédelem érdekében az egyes modellek és motorjaik további optimalizálása várható.
Gyakori kérdések
Az új üzemanyag-fogyasztási értékekkel kapcsolatos legfontosabb kérdések és válaszok.
A menetciklus határozza meg, hogy milyen követelmények alapján, illetve feltételek között mérik a járművek üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. A ciklusnak lehetőség szerint a valóságot közelítő, átlagos autózást kell szimulálnia. Annak érdekében, hogy a gyártók modelljeik forgalomba helyezése és értékesítése során egymással összevethető értékeket adhassanak meg, a menetciklus számára bizonyos keretfeltételeket határoztak meg, mint például az indulási hőmérséklet, a sebesség vagy a mérés időtartama.
Az Új Európai Menetciklust (angolul: New European Driving Cycle, NEDC; németül: Neue Europäische Fahrzyklus, NEFZ) az Európai Unió vezette be 1992. július 1-én. A járműspecifikus károsanyag-kibocsátási és üzemanyag-fogyasztási adatok egységes meghatározását, illetve a jobb egymás közötti összehasonlíthatóságát hivatott biztosítani, nem célja azonban a valóságos mindennapos fogyasztás tükrözése.
2017. szeptembertől vezetik be a Könnyű Gépjárművek Világszerte Összehangolt Teszteljárását (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, WLTP), amely új, az egész világon egységes mérési ciklust jelent. A WLTP-ciklus a mindennapos használathoz közelebb álló menetprofilt vesz figyelembe, mint az eddigi NEDC-szabvány. Az új eljárás reálisabb képet ad a járművek üzemanyag-fogyasztásáról, és szigorúbb mérési feltételekkel meghatározott, átdolgozott tesztcikluson alapul.
Az 1992-ben az Európai Unió által életre hívott NEDC mérési ciklus ma már nem kellően korszerű az egyéni mindennapos autóhasználat reprezentatív leképezéséhez. Az új WLTP-szabvány immár azt hivatott biztosítani, hogy az egy-egy modell típusbizonyítványához szükséges üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási vizsgálatok megfeleljenek a gyakorlati használatnak. Ennek megfelelően a mérési eljárásban és magában a tesztciklusban egyaránt eltér a NEDC-szabványtól.
Az újradefiniált tesztparaméterek között például a nagyobb távolság, a hosszabb menetidő, a mérsékelt állásidők, a magasabb átlagsebesség, valamint a feláras extrafelszerelések tekintetbe vétele is szerepel. Ezen újdonságok elvileg magasabb üzemanyag-fogyasztási értékeket eredményeznek.
Az új WLTP-ciklus a jogszabályi előírások szerint 2017. szeptember 1-től válik kötelezővé. Ekkortól minden újonnan bemutatott személygépkocsi-modellt és -motort már a WLTP-szabvány szerint kell gyártóiknak üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel ellátni.
2018. szeptember 1-től pedig minden új személygépkocsinak - tehát a már korábban bemutatott modelleknek is - rendelkezniük kell a WLTP szerinti üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékekkel.
Nem, eddig nincs tervbe véve a modellpaletta megváltoztatása. Egyes modellek és motorjaik ugyan optimalizálásra szorulnak a még magasabb színvonalú gazdaságosság, illetve károsanyag-emissziójuk az előírások szerinti csökkentése érdekében, a WLTP-szabvány miatt azonban nem kerülnek ki modellek a kínálatból.
Igen. A kipufogógáz-emisszió és az üzemanyag-fogyasztás mérésére Japánban (JC 08) és az Amerikai Egyesült Államokban (FTP 75) kifejlesztett ciklusok intenzívebben összpontosítanak a helyi városok és utak forgalmának jellemző szituációira. A japán ciklus például számos megállás-elindulás (Stop-and-Go) fázist tartalmaz és két alkalommal, egyszer hideg, egyszer pedig meleg indítással is lemérik.