Ez az autó 50 éves ugrást jelent az időben. Ugyanis visszatérést jelent
oda, amikor a Volkswagen Wolfsburgban lefektette az első alapokat a
jövő elektromos mobilitásához: 1970-ben a Bulli és a Beetle feltalálói Wolfsburgban
egy fejlesztési osztályt hoztak létre, amely megalkotta az első elektromos hajtású
Volkswagent. Már akkor is az volt a cél, hogy alternatív energiaforrásokat
vegyen igénybe annak érdekében, hogy kevésbé függjenek a fosszilis
tüzelőanyagoktól, és hogy a városban nulla kibocsátású járművekkel
közlekedhessenek.
1972-ben a cég az első prototípust a Hannoveri Vásáron mutatta be. Ez egy pick-up
formájú gépkocsi volt nyitott raktérrel. Röviddel később megkezdődött a VW
elektromos kisteherautójának rövid ideig tartó gyártása, melyet nem csak
pick-upként, hanem mikrobuszként és furgonként is kínáltak. Teherbírása 800 kg
volt.annak ellenére, hogy maga az akkumulátor 880 kilogrammot nyomott.
A flotta kipróbálásának egyik helyszíne Berlin volt, a városi hatóságok hét
elektromos furgont vásároltak meg. Az egyik egy T2 volt, amelyet 1972-ben
gyártottak és 1978. április 14-én engedélyeztek a berlini városi közlekedési
szolgálat csatorna fenntartási részlegénél. A kisteherautóra felcímkézett jelmondat
az "Elektromos hajtású és környezetbarát" volt. Való igaz, hogy Berlin nagyon
komolyan vette a próbákat: a Tiergarden kerületben felállítottak egy
akkumulátor-cserélő állomást, ahol az üres akkumulátor egységet öt percen belül egy
teljesen feltöltöttre lehetett cserélni. Ezt úgy lehetett megvalósítani, hogy a
raktér alá beépített, újratölthető akkumulátort egyszerűen ki lehetett húzni. A
Volkswagen az akkumulátor feltöltési és cserélési technológiát a
Rhenish-Westphalian Electricity (RWE) és a General Electric Street Vehicles Co.
(GES) cégekkel együttműködve fejlesztette ki.
Alternatív megoldásként a Varta ólomakkumulátort a Bulli hátulján lévő interfészen
keresztül is lehetséges volt feltölteni. Több mint négy évtizeddel ezelőtt a
jövőt jelentő kisteherautó fedélzetén már volt energia-visszanyerő rendszer
is, amelyen keresztül fékezéskor a kinetikus energiát tárolhatták. Az akkumulátor
teljesítménye 21,6 kWh volt, ami elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy az elektromos VW
kisteherautó akár 85 kilométer távolságot is megtehessen. A hajtást a Bosch (később
Siemens) külső áramfejlesztésű egyenáramú motorja biztosította. Állandó
teljesítménye 16 kW (22 LE) volt, és rövid időn belül el tudta érni a 32 kW
(44 LE) teljesítményt. Ezen kívül maximális nyomatéka is jelentős, 160 Nm-es
volt.
Ilyen elektromos hajtással a 2.170 kg súlyú kisteherautó 75 km / h maximális
sebességet tudott elérni, ami elég gyors volt, hiszen a gépkocsit
legfőképpen a városban használták. A gépkocsi még ennél is többet elért:
az elektromos VW kisteherautó volt a kezdet, amely elindította azt a
fejlesztési folyamatot, amelyben a mérnökök generációi dolgoztak a nulla
kibocsátású Bulli sorozatgyártásának beindításán.
Ami viszont az évtizedek során valóban hiányzott, az az igazán praktikus
akkumulátor-technológia volt. Manapság a dolgok már másképpen állnak. A Volkswagen
Haszonjárművek által már forgalmazott e-Crafter egy nagy és korszerű, zéró
kibocsátású kisteherautó. És 2022-ben az ID. BUZZ és az ID. BUZZ Cargo is
"beindul", tehát minden készen áll a mobilitás jövőjére.